PARGID JA AIAD
Esimesed andmed kunstipäraselt kujundatud iluaedadest leiame
17. sajandi lõpust reduktsiooniaegsetest mõisate (nt Keila, Padise
jt) kirjeldustest. Kvadraatse planeeringuga aedades ristusid sirged
jalgrajad, muruväljakuid kaunistasid lilleklumbid, ilupuud ja
roosipõõsad, sageli ehtis aeda kivipostamendil liivakell. Tõsisemad
pargikujunduse taotlused kaasnesid esimeste varabaroksete-palladionistlike
losside kerkimisega. Küllap eeldas see lisaks mõisahärra jõukusele
ka mõneti ebapraktilist ilumeelt. Padise
mõisa ümbruses ei kadunud päriselt keskaegse kloostrikultuuri
jäljed. Munkade rajatud kalatiigid ja kloostri aed meenutasid
seda olulist pärandit, mille tsistertslased Euroopast Eestisse
tõid.
Iseseisvaks
kunstiharuks kujunes pargiarhitektuur alles 18. sajandil.
Üheks teenäitajaks oli suurejooneline barokne Kadrioru park.
Mõisaehituse kõrgajal ei kujutatud mõisaansamblit ilma seda ümbritseva
pargita enam ette.
|